Direktlänk till inlägg 18 november 2009

Likt men ändå olikt

Av Denise - 18 november 2009 17:52

Hej på er!

Här kommer mitt första blogginlägg någonsin. Hoppas ni tycker den kommer vara intressant och frsätter läsa den för att få lite uppdateringar om vad jag sysslar här borta i TysklandetGlad

Att bo i ett nytt land är både jättespännade och lite skrämmande. Allt är likt, men ändå så olika. Självklart är den största skillnaden att alla andra talar ett annat språk, ett språk som jag förstår ungefär en åttondel av. Men även matvaror, det finns ju mjölk och bröd och juice och kött mm, precis som hemma, men det är ju ändå inte samma. Här är det en annan mjölk, ett annat smör, andra kakor, ja ni fattar. Hemma vet man precis vad man gillar, man vet att man alltid dricker Arlas gröna mjölk och äter Pågens ”Gott & gräddat” med ”lätt & lagom” på. Här är det andra märken och andra sorter, vilket gör att man ibland råkar köpa något som smakar apa fast det ser ut jättegott ut på förpackningen. Men man lär sig för varje gång. Det blir lite så att när jag har hittat t ex en god ost så vågar jag inte pröva någon mer, utan köper bara den osten i fortsättningen. Dock är mitt största problem vad det gäller livsmedel, om nu godis går in under den kategorin, att det inte finns något lösgodis här! Inget plockgodis!! Allt är inpackat i påsar, typ alla haribos sorter och massa kolor och choklad, men inget lösgodis. Visst älskar jag Riesen-kolor och Toffifee, men det är inte samma sak som att sitta och skaka runt i en godispåse med flera olika sorter att välja mellan. Nu blir det lite att man äter bara choklad. Nu låter detta som ett megaproblem men för en godisberoende människa som jag som dessutom tänkt försöka stanna här ett tag så blir det faktiskt ett problem, om än ett ganska litet. Något som jag inte riktigt har vant mig vid ännu är prisskillnaderna på vissa godissorter. Jag upplever att priserna är lite tvärtom mot i Sverige, tex är Riesen och Toffifee billigare här medans Marabou, om man lyckas hitta det, är avsevärt dyrare här än hemma. Jag själv har inte så bra koll men de jag pratat me som är lite mer insatta än jag säger att det beror på att tillverkningen av de billigare sorterna sker i Tyskland eller i närliggande länder.

Sen är det vissa saker som helt enkelt inte finns, som t ex matpajer, som jag tycker är såå himla gott. Det är jättesvårt att hitta, jag har hittills varit i tre olika mataffärer och har fortfarande inte hittat någon.

 Jag tog upp språket lite innan och jag tänkte fortsätta lite med det. Det är ju nämligen så att när jag åkte hit så tänkte jag att det fixar sig, nej jag kan inte ett ord tyska, bortsett från pferde, men jag är ju rätt bra på engelska så det borde funka fint. Jag tyckte att det skulle bli jättekul att få möjlighet att prata så mycket engelska. Problemet är bara att det är typ en fjärdedel av alla människor man möter som kan bättre engelska än vad jag kan tyska. Man undrar ju vad dem lärde sig i skolan, jag menar, jag förstår om inte alla känner för att bli språkgenier, men är det inte rätt bra att lära sig ett världsspråk som engelska. Både för att resa, surfa på nätet och för att få jobb?! Jag tycker i alla fall att det är viktigt. Lösningen på problemet för min del blir att försöka lära sig tyska så fort jag kan. Har börjat träna lite på youtube, där det finns klipp med titeln ”learn german” och så finns det flera steg. De är faktiskt jättebra. Men jag vill ju gärna lära mig allt på en gång och blir väldigt frustrerad när jag inser att det inte går över en natt att lära sig ett helt nytt språk flytande, hur mycket man än tränar. Problemet är att jag är van att lära mig allt på rekordfart, så när det inte är fysiskt möjligt tappar jag motivationen, vilket gör att det tar ännu längre tid att lära sig. Jag hoppas dock att jag tillslut lär mig, och jag försöker påminna mig om att jag bara varit här i 2.5 veckor så jag måste inte kunna ännu. Men ja vill kunna!! Nu!


Idag har jag varit ledig och bara latat mig. Sov till elva utan problem, vilket jag hade väldigt svårt att göra hemma i Sverige. Jag tror att det beror på att hemma hade man hästarna varje dag, även om man var ledig från jobbet. Här har jag ju inga egna hästar, än, utan hästarna är mitt jobb här. Därför har jag inget jag måste göra idag, förutom att städa lite och det tar ju inte direkt hela dagen. Skönt var det i alla fall.


Många kramar på er!!

 
 
Zandra

Zandra

22 november 2009 18:12

Åh vad kul med en till häst-rese-blogg! Själv är jag på Island och jobbar med att tämja och rida in unghästar. Tufft jobb, men superkul!

http://isdrommar.bloggplatsen.se

 
Zandra

Zandra

23 november 2009 19:34

I Tyskland har man inte samma engelskaundervisning som i Sverige. Så det handlar nog inte om att de slarvat i skolan.
För ungefär 5 år sedan umgicks jag med lite tyskar i min egen ålder. De var så otroligt dåliga på engelska att vi knappt kunde föra en konversation. Som tur var kunde jag lite tyska.
De berättade att de fick väldigt lite engelskaundervisning genom skolan.

Man kan ju hoppas att tyskarna insett att det borde ändras, så barnen som går i skola där nu får lära sig mer.

http://isdrommar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Denise - 17 maj 2010 21:45

Nej nej, det är bara folket i detta landet som vägrar alla andra språk än deras eget! 98 % av alla filmer är ju för fasiken dubbade! Inte för att jag inte redan visste det men jag kom på att jag aldrig skrivit om det... Seriöst, vem vill se Johnny ...

Av Denise - 7 maj 2010 19:14

Kanske ska börja med att säga att allt är bra här nere. Så, nu var det sagt. Nu till ämnet för mitt inlägg; Conzaro. Det var så att vi var på en tävling i Westensee för någon vecka sedan eller två. Conzaro gick väldigt bra där och fick höga poäng, ...

Av Denise - 27 april 2010 19:55

Idag gick Citylife, Cosmea och Conzaro 110 cm. Det var en stilhoppning eller vad man säger. Hästarna fick poäng iallafall. Alla tre skötte sig bra och nollade utan problem. Conzaro var duktigast (som vanligt) och kom tvåa   Cosmea kändes även hon väl...

Av Denise - 26 april 2010 21:25

Förra veckan gick ganska bra. Conzaro kom trea i sin klass och Cosmea var nolla. Cony gick jättebra, nolla i 120 cm och ett pet i en låång 130 cm bana. Caine var den som gick sämst. Han hade ett ner i 120 cm och två i 130 cm. På söndagen var det dags...

Av Denise - 20 april 2010 18:29

Igår var det bara vanligt markarbete med alla hästarna och idag har jag varit ledig på förmiddagen, vilket gör att jag sammanlagt varit ledig en hel dag (två förmiddagar) på över två veckor. Lyx!! haha eller inte. Imorgon kör iallafall tävlingen i ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<<
November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards